Een cliënt online activiteiten verbieden, of streng voorlichten – dat werkt vaak niet vindt pedagogisch medewerker en coördinator Joep van der Waal. Hij merkt dat een les pas blijft hangen als iemand iets zelf heeft ervaren en geeft zijn cliënten daar gecontroleerd de ruimte voor. “Anders doen ze het toch wel, maar dan zonder jou als begeleider om op terug te vallen.”
“Er stond ineens iemand met een kat voor de deur bij onze woongroep. Een van de cliënten had via Marktplaats een kat gekocht, dat leek hem wel gezellig. Gelukkig begreep de verkoper dat het niet door kon gaan”, vertelt Joep van der Waal. Hij is pedagogisch medewerker en coördinator in de gehandicaptenzorg en de jeugdzorg bij Pameijer. Hij werkt met jongeren met een licht verstandelijke beperking in combinatie met gedragsproblematiek.
Joep: “De gedragsproblemen komen veel voort uit overvraging, daardoor helpt het om structuur aan te bieden en taken in kleine stappen op te delen. Dan nemen de gedragsproblemen langzaam af en wordt duidelijker waar een cliënt echt ondersteuning bij nodig heeft. En dat heeft vaak met internet te maken.”
Van geen kwaad bewust
Online kun je niet altijd meekijken vertelt Joep. “Je merkt de ene dag een signaal van online pesten vanuit een appgroep. Je bereidt je voor op een gesprek erover voor de volgende dag. Maar ‘s nachts loopt het al helemaal uit de hand.” Hij ziet appgroepen met wel 250 deelnemers, waar het tempo en de emoties hoog oplopen. Soms worden er naaktfoto’s rondgestuurd van (minderjarige) groepsleden. Ook ziet hij gewelddadige content en bedreigingen voorbij komen, die de aanleiding kunnen zijn voor een vechtpartij.
De gevolgen van een misstap op internet kunnen heftig zijn. “Cliënten zijn zich vaak van geen kwaad bewust. Niet bij zichzelf, maar ook niet bij een ander.” Ze geven online bijvoorbeeld gemakkelijk hun pincode als daarom gevraagd wordt, waarna een fraudeur ermee aan de haal gaat. “Als een cliënt in aanraking is geweest met fraude, kan de bank hun rekening bevriezen”, vertelt Joep. Dit kan betekenen dat een cliënt geen bankrekening kan openen, ook niet ergens anders. Wanneer ze er later dan weer aan toe zijn om opnieuw financiële stappen te maken, kunnen ze niet verder.