'Mo gaat over het hebben van zeggenschap'

Gelijke kansenGeschikte inhoud

Heb je een beperking? Dan kan het een uitdaging zijn om online informatie te vinden die aansluit bij jouw behoeften. Mo-online.nl (Mo) moet hier verandering in brengen. De website van Philadephia Zorg is gemaakt voor en door mensen met een beperking. De site biedt begrijpelijke informatie over een groot aantal (mediawijze) onderwerpen. ‘Maar het gaat vooral over het hebben van zeggenschap. Je moet eigen keuzes kunnen maken en daarvoor heb je begrijpelijke informatie nodig’.

 

Wat Mo zo bijzonder maakt is dat de site gevuld wordt door een redactie die bestaat uit mensen met een beperking. ‘Er is elke week een redactie-overleg en de redacteuren houden bijvoorbeeld zelf alle socialemediakanalen in de gaten’, legt projectleider Judit Grotenhuis uit. ‘Soms wordt er een verhaal aangeleverd door een Philadelphia-collega. En soms gaat de redactie zelf, met begeleiding, aan de slag met een vraag die via de mail binnenkomt bijvoorbeeld.’

 

Minder tektst en begrijpelijke taal 

De redactie zorgt er in elk geval voor dat alle informatie op Mo laagdrempelig en begrijpelijk is. ‘Minder tekst en begrijpelijke taal. Dat is waar het in veel gevallen op neerkomt’, vertelt Grotenhuis. ‘Daarnaast werken we veel met combinaties van beeld en tekst. Dat zie je door de hele site heen.’

 

Met het maken van eigen content, maar ook het verzamelen van beschikbare informatie - ‘we hoeven natuurlijk het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden’ - voorziet de site volgens Grotenhuis in een belangrijke behoefte. ‘Wat we zien is dat veel informatie waar onze doelgroep naar op zoek is, of te kinderachtig is, of juist te talig. Vooral in dat laatste geval betekent het dat je afhankelijk bent van bijvoorbeeld een begeleider als je op zoek bent naar informatie.’

 

Spagaat tussen zorg en betuttelen

‘Ergens wonen waar je van iemand afhankelijk bent is sowieso ingewikkeld’, gaat Grotenhuis verder. ‘In zekere zin is het een spagaat. Een begeleider wil zorgen en het beste doen voor een cliënt. Maar tegelijkertijd hebben bewoners recht op het maken van hun eigen keuzes. Het is dus echt zoeken naar een balans tussen zorg en betutteling. Wat we met Mo willen bereiken is dat bezoekers zelf toegang krijgen tot informatie. Dit maakt ze zelfverzekerder en mondiger, waardoor ze beter worden in het bewaken van die balans.’

‘‘Ergens wonen waar je van iemand afhankelijk bent is sowieso ingewikkeld’’

Judit Grotenhuis

De toekomst van Mo 

Hoewel de site pas enkele weken te bezoeken is, zijn er nu al plannen voor uitbreiding van het platform. ‘Daarbij vinden we het belangrijk dat alles open en gratis toegankelijk blijft’, vertelt Grotenhuis. ‘De komende tijd willen we echt inzetten op interactie met de doelgroep. Via whatsapp-spreekuren bijvoorbeeld. Daarnaast gaan we een pilot draaien met een servicedesk met ervaringsdeskundigen / cliënten en zijn we hard op zoek naar een virtuele ontmoetingsruimte’.

 

Het einddoel is een platform waar cliënten en begeleiders uit heel het land hun weg naartoe weten te vinden. ‘We willen meer gedragen en meer gevonden worden natuurlijk. We hebben in elk geval al veel hele mooie, ontroerende reacties binnengekregen. 'Van gebruikers die écht blij zijn dat ze nu zelf begrijpelijke informatie over moeilijke onderwerpen kunnen vinden.’

Media

Direct aan de slag?

Op Mo is veel informatie te vinden over bijvoorbeeld mensen ontmoeten, werk, zelf beslissen, de liefde en nieuwe dingen leren. Ook diverse mediawijze onderwerpen, zoals online daten, -leren en -pesten en telefoonverslaving komen aan bod.