Vraag

Mijn cliënt heeft naaktfoto's of naaktfilmpjes van iemand ontvangen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Met sexting, zoals het heet wanneer mensen elkaar seksueel getinte beelden sturen, is in principe niets mis. Het past bij de seksuele ontwikkeling en daar hoort online experimenteren bij. Het is vooral een risico dat de beelden verder online gedeeld worden, of dat er ongewenst beelden ontvangen of verstuurd worden. Wanneer je cliënt naar je toe komt met dit onderwerp, blijf dan vooral kalm. Ga samen rustig het gesprek aan, vraag wat er gebeurt is, luister zonder te oordelen en parkeer je eigen mening erover. Jouw rol hierbij is onderzoekend, stel daarom vragen om de situatie helder te krijgen: wat vind je er zelf van? Weet je ook van wie de beelden kwamen?

 

Het is in ieder geval verstandig om contact zoeken met het interne meldpunt. Het meldpunt is er voor jou om te overleggen en mee te denken. De meldpuntmedewerker kan samen met de zorgbegeleider en gedragskundige een inschatting maken van de situatie. Met elkaar stem je af wat in deze situatie de cliënt het beste helpt. Soms is het nodig direct actie te ondernemen door een taxatiegesprek te regelen, soms kan het juist helpen om de situatie te normaliseren.

 

Het kan namelijk zijn dat je cliënt er plezier aan beleeft om deze beelden te ontvangen. In dat geval kun je doorvragen om te ontdekken of het om een gezonde online relatie gaat, of dat er sprake is van bijvoorbeeld dwang. Probeer te achterhalen welke richting het contact op gaat, is het bijvoorbeeld een vaste relatie, of een vreemde? Is het contact wel vrijwillig? Was het de bedoeling van de cliënt om deze beelden te ontvangen? Als je misbruik wilt voorkomen is het niet alleen belangrijk om aan voorlichting te doen, maar ook te kijken naar de behoeften van de cliënt. Welke behoeften maken de cliënt online kwetsbaar? En op welke manier kun je deze anders vervullen?

 

Als de beelden voor je cliënt ongewenst waren, is er sprake van grensoverschrijdend gedrag. Bekijk dan samen of het nodig is om ze te verwijderen, of om ze juist te bewaren als bewijs. Leg in ieder geval uit waarom het belangrijk is om de beelden niet nog verder door te sturen, want dan kan de cliënt mogelijk zelf als dader gezien worden. Controleer of de telefoon misschien gekoppeld is aan een cloud-platform met de beelden, zoals een Google Drive. Daarnaast laat je bij ongewenst gedrag de begeleiding rond dit onderwerp samen met het meldpunt lopen en zet je alleen samen met bijvoorbeeld orthopedagogen verdere stappen. 

 

Let op: als de cliënt, of de beelden die ontvangen zijn, vermoedelijk van een minderjarige zijn, schakel dan direct het meldpunt in!

 

Checkvragen

 

  1. Wat vindt de cliënt zelf van de situatie? 

  2. Beleeft je cliënt plezier aan de beelden, of juist niet?

  3. Is er sprake van een positieve online relatie? Of is er juist dwang?

  4. Is er sprake van grensoverschrijdend gedrag? 

  5. Wat helpt jouw cliënt het beste in deze situatie?

  6. Weet je van wie de beelden kwamen?

  7. Blijf je neutraal en niet oordelend tijdens het gesprek met de cliënt?

  8. Voorzie je een bepaald risico? Waar baseer je dat op? 

  9. Neem je contact op met het meldpunt bij enige vorm van twijfel?

  10. Is er een minderjarige gemoeid met de beelden?