Vraag

Mijn cliënt shopt graag online en bouwt schulden op. Wat kan ik doen om dat te voorkomen?

Antwoord

Kleding, spellen, elektronica tot aan de boodschappen. Online kun je van alles eenvoudig kopen. Online winkelen kan erg verleidelijk zijn voor cliënten. Het risico zit hem vooral in het gemak waarmee ze betalingen kunnen doen, bijvoorbeeld dankzij de koppeling met een bankrekening en de mogelijkheid om achteraf te betalen.

 

Veel cliënten zijn enigszins beschermd doordat ze een financiële bewindvoerder hebben. Hierdoor hebben ze bijvoorbeeld niet zelf toegang tot een bankapp. Wel bieden webshops met betaaldiensten zoals Klarna of Afterpay de mogelijkheid om te betalen na levering. Een cliënt hoeft dan niet direct een betaling te doen, maar ontvangt dan wel de spullen. Als de rekeningen niet betaald worden kunnen de schulden hoog oplopen. Het is dan ook altijd verstandig om direct contact op te nemen met de betaaldienst om betalingsregelingen te treffen of om te controleren of je spullen nog kunt retourneren. 

 

Verdienmodel achteraf betalen

Bij 'achteraf betalen' of 'uitgesteld betalen' schieten betaaldiensten zoals Klarna en Afterpay de rekening voor aan de webshop. Jijzelf maar ook de webshop betaalt hiervoor een klein bedrag. Vervolgens bieden deze betaaldiensten je de mogelijkheid om de rekening pas veel later renteloos aan hen terug te betalen, variërend van twee weken tot twee maanden. Doe je dit niet? Dan ontvang je een boete voor te laat betalen. 

 

Wil een cliënt online aankoop doen? Bespreek dan samen wat hij wil kopen. Geef ook aan dat hij de producten beter direct kan betalen. Wanneer een cliënt hiervoor openstaat, kan het helpen om de verdienmodellen van betaaldiensten uit te leggen. 

 

Checkvragen

  1. Ben je je ervan bewust hoe belangrijk de online aankopen zijn voor je cliënt?

  2. Begrijp je waarom je cliënt de online aankopen doet? Heb je dit samen besproken?

  3. Koopt je cliënt een producten die hij nodig heeft? Of is je client gevoelig voor online reclames?

  4. Hoe help je je cliënt inzicht krijgen in hoeveel geld hij of zij uitgeeft aan online aankopen?

  5. Heb je je cliënt al eens probeerruimte gegeven?

  6. Wie beslist uiteindelijk over de financiën van de cliënt?