Vraag

Hoe kom ik erachter of een cliënt slachtoffer is van hacking of phishing?

Antwoord

Je kan erachter komen of je cliënt slachtoffer is van hacking of phishing door op gedragssignalen te letten. Denk aan boosheid richting de computer of het stukslaan van de laptop. Mogelijk klaagt je cliënt dat de computer het niet meer doet, dat er losgeld gevraagd wordt of dat hij niet meer kan inloggen op social media. Wanneer de signalen minder duidelijk zijn, is het goed om ervoor te zorgen dat je cliënt weet dat je er altijd voor hem bent. Vraag bijvoorbeeld of er online iets aan de hand is. Of vraag of hij weet hoe het komt dat de laptop het niet meer doet, hij niet meer bij zijn Facebookpagina kan, of hij geld kwijt is.

 

Een andere manier om meer inzicht te krijgen in wat je cliënt online doet, is hem te volgen op social media. Het is wel belangrijk dit alleen openlijk, transparant en met goedkeuring van de cliënt te doen. Doe dit op basis van de visie of het beleid van je organisatie, en alleen met een apart account dat je alleen voor je werk gebruikt. Je krijgt zo een beter beeld van wat er in het online leven van je cliënt speelt, hierdoor kan je soms aansluiten bij zijn of haar belevingswereld. Hulp verlenen via social media is in verband met de AVG echter niet wenselijk. Stuur dus bij voorkeur aan op een offline gesprek als daar aanleiding toe is. Hou er ook rekening mee dat je hierdoor nog steeds een beperkt beeld hebt van wat de cliënt online doet.

 

Je herkent hacking en phishing sneller wanneer je er zelf meer over weet. Probeer daarom via betrouwbare bronnen wat te lezen of kijken over het onderwerp. Dit is vooral belangrijk omdat het niet in alle gevallen zichtbaar of duidelijk is dat je cliënt gehackt is. In sommige gevallen merkt de cliënt daar zelf ook niets van. 

 

Checkvragen

  1. Weet je voldoende van hacking en phishing om dit te herkennen?

  2. Weet je waar je terechtkunt om er meer over te weten te komen?

  3. Aan welke signalen merk je dat je cliënt online ergens tegenaan loopt?

  4. Weet je cliënt dat hij altijd bij je terechtkan?

  5. Heb je zicht op wat je cliënt online doet?

  6. Heb je gevraagd aan je cliënt of er online iets aan de hand is?

  7. Welke gevolgen ervaart je cliënt van hacking of phishing?

 

Meer lezen?