Vraag

Hoe zorg ik ervoor dat een cliënt zich staande kan houden in de digitale burgermaatschappij?

Antwoord

Besteed actief tijd en aandacht aan de online weerbaarheid van je cliënt. Help hem de meer risicovolle verleidingen van de online wereld te weerstaan. Help bijvoorbeeld met het installeren van apps en blijf voorlichting geven over waar hij op kan letten online. Bijvoorbeeld: maak liever niet zomaar geld over als daar om gevraagd wordt via WhatsApp, of: klik niet zomaar op onbekende links. Geef aan dat hij bij twijfel altijd naar je toe kan komen, zodat je het samen met hem kunt uitzoeken.

 

Het is hierbij niet handig of toegestaan om bepaalde activiteiten compleet te verbieden. Cliënten hebben recht op hun eigen keuzes online en daarnaast reageren velen juist averechts op een verbod. Geef liever een met feiten onderbouwd advies, met praktische en concrete tips. Bijvoorbeeld: dat de cliënt beter geen naaktfoto’s van zichzelf kan delen, maar dat – als hij het toch wil doen – veiliger kan. 

 

Bespreek ook mogelijke gevolgen van online gedrag en probeer hierin de ervaring van de cliënt aan te spreken. Zoals bij het voorbeeld van de naaktfoto: dat het inderdaad heel moeilijk is om nee te zeggen als je verliefd bent. En dat mensen die je eerst heel lief vond ineens gemeen kunnen doen als een relatie uitgaat, en je foto ergens anders kunnen delen. 

 

Blijf altijd het gesprek aangaan en stel vragen. Wanneer je advies niet concreet genoeg is voor de cliënt, maak dan duidelijke afspraken. Geef hem tegelijkertijd voldoende probeerruimte om zijn eigen ervaringen op te doen en daar weer van te leren. Probeer hierbij rekening te houden met de ontwikkelingsleeftijd van je cliënt, zodat je begeleiding daarop aansluit.  

 

Checkvragen

  1. Praat je regelmatig met je cliënt over zijn online activiteiten?

  2. Maak je voldoende tijd en ruimte voor dit onderwerp?

  3. Heb je helder waar de valkuilen zitten van je cliënt online (ook in verband met de ontwikkelingsleeftijd)?

  4. Heb je zelf voldoende kennis over digitale media? 

  5. Sta je open om te leren van je cliënt, een collega of andere bron?

  6. Heb je, als dat passend is, afspraken gemaakt met de cliënt over zijn online activiteiten?

  7. Blijf je actief voorlichting geven over de risico’s van online activiteiten?

  8. Is je voorlichting concreet en praktisch genoeg voor de cliënt om gemakkelijk toe te passen?

  9. Weet je cliënt dat hij bij twijfel altijd bij je terechtkan?

Waar geef je toestemming voor als je cookies accepteert? Bekijk deze video samen met je cliënt

Media