Vraag

Ik hou die social media allemaal niet bij, de ontwikkelingen gaan zo snel. Dan kan ik me er toch beter helemaal niet mee bemoeien?

Antwoord

Ook als social media niets voor jou zijn, of als de ontwikkelingen je te snel gaan, kun je het gesprek erover aangaan met je cliënt. Je hoeft ook niks van voetbal te weten, om een voetbalfan te vragen naar een wedstrijd. Het gaat niet zozeer om je eigen kennis over het onderwerp, als wel om de bereidheid te luisteren naar het verhaal van je cliënt. Stel hierbij vooral vragen: wat doe je met deze app? Of: wat vind je leuk aan dit platform?  

 

Cliënten beleven vaak enorm veel plezier aan social media. Daarom is het goed je te verdiepen in hun belevingswereld, ook of juist als je er zelf weinig van weet. Natuurlijk zitten er ook risico’s aan social media. Bijvoorbeeld omdat er in elke app een direct messenger service zit waarmee cliënten in contact kunnen komen met vreemden – zonder dat de buitenwereld kan meelezen. 

 

Je kunt en hoeft niet altijd precies weten wat een cliënt online doet. Maar als hij weet dat je interesse hebt en openstaat voor zijn verhalen, komt je cliënt sneller naar je toe met vragen of zorgen. Straal daarom vooral uit dat je er altijd voor hem bent en benadruk dat hij met vragen altijd bij jou terecht kan. Geef het gewoon eerlijk toe als je iets niet precies weet en ga samen op zoek naar het antwoord.  

 

Checkvragen

  1. Ervaar je handelingsverlegenheid rond social media? 

  2. Is het echt nodig dat je alles weet over social media voordat je interesse kunt tonen of je cliënt kunt begeleiden?

  3. Durf je je cliënt vragen te stellen over social media?

  4. Ben je je ervan bewust wat social media betekenen voor je cliënt? 

  5. Wat weet je wel van social media en gamen

  6. Ben je bereid er wat meer over te weten te komen?

  7. Straal je openheid uit over het onderwerp naar je cliënt?