Vraag

Mijn medewerkers zitten zelf niet op social media. Hoe kunnen ze cliënten dan begeleiden?

Antwoord

Ook als je medewerkers niet op social media zitten, kunnen ze het gesprek erover aangaan met een cliënt. Je hoeft ook niks van voetbal te weten, om een voetbalfan te vragen naar een wedstrijd. Het gaat niet zozeer om de eigen kennis over het onderwerp, als wel om de bereidheid te luisteren naar het verhaal van de cliënt. Adviseer je medewerkers een nieuwsgierige houding, laat ze vragen stellen: wat doe je met deze app? Of: wat vind je leuk aan dit platform?  

 

Cliënten beleven vaak enorm veel plezier aan social media. Daarom is het goed als je medewerkers zich verdiepen in hun belevingswereld, ook of juist als ze er zelf weinig van weten. Natuurlijk zitten er ook risico’s aan social media. Bijvoorbeeld omdat er in elke app een direct messenger service zit waarmee cliënten in contact kunnen komen met vreemden – zonder dat de buitenwereld kan meelezen. Help je medewerkers door te inventariseren welke wensen en behoeftes ze hebben rond mediagebruik. Op welk gebied ervaren de medewerkers handelingsverlegenheid? 

 

Zorg ervoor dat het onderwerp is ingebed in je beleid en visie, en dat dit concreet genoeg is om in de praktijk uit te voeren. Laat het onderwerp structureel terugkomen in overleg en geef actief voorlichting. Bied eventueel bijscholing en workshops aan. 

 

Checkvragen

  1. Is er beleid en visie op het gebied van digitale media?

  2. Ervaren je medewerkers handelingsverlegenheid rond social media? 

  3. Welke behoeftes en wensen leven er onder je medewerkers?

  4. Bied je je medewerkers mogelijkheden om meer te leren over social media?

  5. Is het echt nodig voor medewerkers alles te weten over social media voordat ze interesse kunnen tonen of een cliënt kunnen begeleiden?

  6. Durven je medewerkers vragen te stellen over social media aan cliënten?

  7. Zijn je medewerkers zich ervan bewust wat social media betekenen voor cliënten? 

  8. Wat weten je medewerkers wel van social media en gamen

  9. Zijn je medewerkers bereid om er wat meer over te weten te komen?

  10. Stralen je medewerkers openheid en nieuwsgierigheid uit over het onderwerp naar de cliënt?