Een goede manier om het gesprek over op gang te krijgen, is door het onderwerp op de agenda te zetten voor een teamoverleg. Bespreek samen vragen als: weten we wat onze cliënten online doen? Zijn er onderwerpen waarover we meer willen leren? Hebben we helder hoe we de begeleiding rond digitale media vormgeven? Luister ook naar ieders persoonlijke aanpak voor het opdoen van inspiratie. Je kunt zogenoemde gespreksstarters of spelletjes gebruiken om het overleg op gang te krijgen, zoals de kletskaarten van MediaJungle of het Zorgvariant Visiespel.
Zorg ervoor dat het niet bij dat ene gesprek blijft, en dat je organisatie mediagebruik op verschillende momenten blijft agenderen. Probeer er structureel aandacht aan te besteden door bijvoorbeeld een aandachtsfunctionaris of taakhouder aan het onderwerp te koppelen. Door mediagebruik periodiek terug te laten komen, voorkom je dat er pas aandacht voor is na een incident. Door veel te overleggen weet je hoe je preventief kunt optreden en leer je risico's herkennen.
Ook bereid je je zo beter voor op de toekomst. Digitale media zijn al heel belangrijk voor de huidige generatie, bij aankomende generaties zal dit niet anders zijn. Een visie en werkmethodiek rond social media, gericht op de lange termijn, voorkomt toekomstige problemen. Ga eventueel op zoek naar bijscholing of training op dit gebied.
Checkvragen
-
Weten wij wat onze cliënten online doen?
-
Hebben we een heldere visie en aanpak voor de mediabegeleiding van onze cliënten?
-
Is onze visie en werkmethodiek rond social media toekomstgericht?
-
Bespreken we het onderwerp social media structureel?
-
Is er iemand verantwoordelijk voor het blijvend onder de aandacht brengen van dit onderwerp?
-
Weten we hoe we incidenten op social media kunnen voorkomen?
-
Weten we wat we moeten doen in het geval van een incident?
-
Zijn we voldoende geschoold op het gebied van social media, of is er behoefte aan meer scholing?