Vraag

Hoe kunnen we de kloof dichten tussen onze oudere medewerkers en jonge cliënten? Op digitaal gebied spreken ze echt een andere taal.

Antwoord

Oudere medewerkers hoeven niet per se alles te weten op digitaal gebied om toch jonge cliënten, die vaak digitaal vaardiger zijn, te begeleiden. Juist door met die jongeren het gesprek aan te gaan, leren je medewerkers bij. Overigens is het niet zo dat digitaal vaardige medewerkers per definitie wél alles wat een cliënt online doet weten of begrijpen. Het is belangrijker dat je medewerkers open staan voor een gesprek en dat de cliënten de interesse van de begeleiders voelen. Alleen dan delen zij zowel hun plezier als hun eventuele zorgen rond digitale media. 

 

In de praktijk is iedereen op een andere manier vaardig. Hierdoor kunnen medewerkers en cliënten van verschillende leeftijden elkaar juist aanvullen en inspireren. Jonge generaties zijn met digitale media opgegroeid, waardoor ze vlugger zijn in het gebruikmaken van bijvoorbeeld een nieuwe app. Toch betekent dit niet dat een jonge cliënt zich daarmee ook bewust is van de veiligheid of privacy van zo’n app. Iemand die goed is in gamen, kan toch ongewild geld uitgeven aan een spel. Of iemand die goed is in Snapchat, laat wellicht Snap Maps aan staan, waardoor zijn locatie gemakkelijker traceerbaar is voor loverboys. 

 

Om al die redenen is het wel belangrijk dat medewerkers de risico’s van digitale media begrijpen en de signalen kunnen herkennen. Inventariseer met welke vragen medewerkers zitten, of onderzoek welk soort incidenten het meest voorkomen. Speel daarop in met bijvoorbeeld een workshop, training of bijscholing. Net zoals je dat zou doen bij handelingsverlegenheid rond andere onderwerpen zoals middelengebruik of seksualiteit. 

 

Jongere begeleiders zijn waarschijnlijk iets digitaal vaardiger, maar ga er niet automatisch vanuit dat ze alle risico’s kennen waarmee cliënten te maken krijgen. Breng jongere medewerkers ook in gesprek met oudere medewerkers zodat ze inspiratie bij elkaar opdoen. Of organiseer bijvoorbeeld eens een kennismarkt rond digitale innovaties. Hierbij kunnen cliënten en medewerkers op ontdekkingstocht door het uitproberen van nieuwigheden zoals robots.  

 

Voor de diversiteit in je team kan het helpen in vacatures te vermelden dat het een pre is als de kandidaat kennis heeft van social media of gamen. 

 

Checkvragen

1. Heb je helder waar je medewerkers tegenaan lopen of waaraan ze behoefte hebben?

2. Hoe groot is volgens jou de digitale kloof tussen de medewerkers? Weet je zeker dat er een kloof is? Waar baseer je dit op?

3. Kunnen verschillende medewerkers elkaar aanvullen of inspireren op digitaal gebied?

4. Stimuleer je je medewerkers om op digitaal gebied van de cliënten te leren?

5. Bied je voldoende mogelijkheden voor medewerkers om meer te leren over het onderwerp?

6. Ben je je ervan bewust dat ook jonge generaties niet automatisch alles weten over de risico’s van digitale media?

7. Organiseer je gesprekken, meetings of activiteiten over het onderwerp?

8. Zorg je ervoor dat je voldoende digitaal vaardig personeel aanneemt, door dit bijvoorbeeld als pre te noemen in een vacature?

 

Meer lezen?

Deze artikelen gaan in op de digitale kloof: