Vraag

Een cliënt praat met onbekenden via chatsites. Is dat erg?

Antwoord

Nee, dat is niet erg. Je cliënt beleeft waarschijnlijk veel plezier aan de online gesprekken. Chatsites zijn spannend en leuk omdat cliënten er online onbekenden kunnen ontmoeten. Je kunt je cliënt wel begeleiden door voorlichting te geven over wat wel en niet handig is online. 

 

Het kan wel een probleem worden als je cliënt kwetsbaar is en geen weerstand kan bieden aan wat onbekenden hem online vragen. Zoals de vraag om privégegevens, geld of seksuele handelingen of beelden. Heeft je cliënt moeite met ‘nee’ zeggen of online verleidingen weerstaan? Zorg dan dat je goed zicht houdt op wat je cliënt online doet, en blijf altijd in gesprek. Wil je liever dit soort sites blokkeren of beperken, hou dan rekening met de geldende regels binnen de Wet zorg en dwang

 

Wees je er ook van bewust dat een chatfunctie (direct messenger) in bijna iedere app of game en op elk socialmediaplatform beschikbaar is. Hiervoor hoeven cliënten dus niet specifiek naar een chatsite te gaan. Je kunt daarom niet voorkomen dat je cliënt online met vreemden praat, en je mag het ook niet verbieden. Eventuele problemen die hieruit voortvloeien doen zich voor op iedere plek waar een chatfunctie te vinden is. Het enige verschil is dat chatten op speciale chatsites vaker anoniem of zonder account gedaan kan worden. Bij andere apps, games en op social media is de chatfunctie vaak gekoppeld aan een profiel van de gebruiker.

 

Je kunt, wanneer dit mogelijk is, wel een keer meekijken met je cliënt als hij aan het chatten is, of samen chatten. Maar houd hierbij in gedachten dat je altijd maar een deel ziet van wat je cliënt online doet. Het kan veiligheid impliceren terwijl zo’n momentopname niet altijd de juiste indicatie geeft. Als je cliënt niet wil dat je weet wat hij of zij online doet, vindt hij daar wel een manier voor. Belangrijker is het om je cliënt voor te lichten over de risico’s, hem online weerbaar te maken en altijd in gesprek te blijven.  

 

Checkvragen

  1. Weet je wat je cliënt allemaal online doet en welke apps, games en programma’s daarvan een chatfunctie bevatten?

  2. Snap je hoe de chatsite werkt die je cliënt gebruikt?

  3. Weet je wat je cliënt zo leuk vindt aan deze chatsite?

  4. Vraag je je cliënt wel eens wie hij ontmoet online en hoe hij dat vindt?

  5. Weet je zelf hoe je veilig kunt chatten online, of waar je op moet letten?

  6. Heb je voorlichting gegeven over hoe je veilig kunt chatten?

  7. Adviseer je je cliënt over dingen die hij beter niet online kan doen, zoals privégegevens delen?

  8. Kijk je wel eens mee met je cliënt, of lezen jullie samen achteraf de berichtjes eens door? Als dit mag van de cliënt uiteraard.

  9. Vertel je je cliënt regelmatig dat hij altijd bij je terechtkan met twijfels of zorgen?

  10. Oordeel je niet over je cliënt als hij iets vervelends heeft meegemaakt op een chatsite?