Vraag

Een cliënt geeft per ongeluk geld uit in games. Wat kan ik doen om dat te voorkomen?

Antwoord

Steeds vaker zijn spellen gratis te downloaden en spelen. Het verdienmodel zit dan meestal in betaalde uitbreidingen zoals extra levels, speciale boosts of skills (zodat je personage beter wordt). Of in cosmetische upgrades voor skins (zoals kleding of kapsels) voor de gamepersonages. Die uitbreidingen worden veelvuldig en aantrekkelijk aangeprezen, voor kleine bedragen. Soms zit er in games ook een gokelement, zoals via zogenoemde lootboxes – digitale schatkistjes waarvan je van tevoren niet weet wat erin zit.  

 

Die uitbreidingen of gokelementen kunnen erg verleidelijk zijn voor cliënten, zeker als online gamevrienden er ook geld aan uitgeven. Het risico zit hem vooral in het gemak waarmee ze betalingen kunnen doen, bijvoorbeeld dankzij de koppeling met een bankrekening. Een ander aandachtspunt is het gebrek aan overzicht over de totale kosten (bijvoorbeeld omdat het telkens om kleine bedragen gaat).

 

Veel cliënten zijn enigszins beschermd doordat ze een financiële bewindvoerder hebben. Hierdoor hebben ze bijvoorbeeld niet zelf toegang tot een bankapp. Sommigen gebruiken daarom hun mobiele telefoonabonnement om betalingen te doen in games. In zo’n geval helpt een prepaidkaart. 

 

Wil een cliënt graag geld uitgeven aan een game? Bespreek dan samen waar hij het geld precies aan besteedt. Wanneer een cliënt hiervoor openstaat, kan het helpen het verdienmodel van een game uit te leggen. Probeer ook inzichtelijk te maken hoeveel geld je cliënt in totaal uitgeeft. Visualiseer dit bijvoorbeeld met muntjes in een spaarpot.  

 

Tegelijkertijd is het niet vreemd om geld uit te geven aan een hobby – dat doen we allemaal. Je cliënt beleeft waarschijnlijk veel plezier aan gamen. Soms helpt het beter om de cliënt probeerruimte te geven, dan om iets te verbieden. 

 

Checkvragen

  1. Ben je je ervan bewust hoe belangrijk gamen is voor je cliënt?

  2. Begrijp je waar je cliënt precies geld aan uitgeeft? Heb je dit samen besproken?

  3. Koopt je cliënt een specifiek item? Of is je client gevoelig voor gokken met zogeheten lootboxes?

  4. Hoe komt het dat je cliënt ‘per ongeluk’ geld uitgeeft? Op welke manier gebeurt dit ongewild?

  5. Hoe help je je cliënt inzicht krijgen in hoeveel geld hij of zij uitgeeft aan games?

  6. Heb je je cliënt al eens probeerruimte gegeven?

  7. Wie beslist uiteindelijk over de financiën van de cliënt?

  8. Kun je samen met je cliënt de instellingen van de game doorlopen om bijvoorbeeld een betalingsmiddel te ontkoppelen?

 

Meer lezen?

Meer informatie over lootboxes, hoe ze werken en wat wel en niet mag vind je op de website van de kansspelautoriteit.

Hoe werken advertenties? Bekijk deze video samen met je cliënt

Media