De tekst ‘Digitale vaardigheden’ werd 169 keer gevonden in 93 pagina's.

Ik denk dat digitale media de sociale vaardigheden van een cliënt kunnen vergroten. Hoe begeleid ik hem daarin?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Digitale media kunnen inderdaad een positief effect hebben op sociale vaardigheden, zowel direct als indirect, en zowel online als offline.
Cliënten zijn veel vaardiger met digitale media dan ik. Hoe kan ik ze dan nog iets leren?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Een vaardigheid op het ene gebied, vertaalt zich niet altijd ook ergens anders. Waarschijnlijk heb je zelf andere digitale vaardigheden, die de cliënt niet heeft.
Wat is mediawijsheid nu precies? Wat valt er allemaal onder?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals, Ik werk direct met mensen met een vb
Mediawijsheid is de verzameling competenties die je nodig hebt om actief, kritisch en bewust te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving.
Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers met plezier werken met digitale middelen en media?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Zorg ervoor dat de tools die je in huis hebt (of ontwikkelt) prettig, gemakkelijk en toegankelijk zijn. Neem de tijd om je medewerkers er kennis mee te laten maken, train ze waar nodig en bespreek het gebruik samen.
Nieuwe versie Media Jungle
Goede voorbeelden
Nieuwe versie Media Jungle voor gezinnen waar sprake is van licht verstandelijke beperking lvb
Ik wil graag media-expert worden in mijn organisatie. Is daar een opleiding voor?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals, Ik werk direct met mensen met een vb
Er zijn verschillende opleidingen voor expert of coach mediawijsheid in de zorg. Ook zijn er verschillende mogelijkheden voor bijscholing of training.
Er is veel handelingsverlegenheid onder mijn medewerkers. De veranderingen gaan ook zo snel. Wat kan ik doen?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Handelingsverlegenheid bij het omgaan met digitale media is niet vreemd. Probeer er eerst achter te komen met welke vragen en onzekerheden de medewerkers zitten.
Hoe maken we mediagebruik bespreekbaar met medewerkers, cliënten en verwanten?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Mediagebruik kun je bespreekbaar maken door bijvoorbeeld een kick-off, lancering, meeting of bijeenkomst rond dit onderwerp te organiseren.
Joep van der Waal vertelt hoe hij zijn cliënten veilig houdt op internet
Goede voorbeelden
Een cliënt online activiteiten verbieden, of streng voorlichten – dat werkt vaak niet vindt pedagogisch medewerker en coördinator Joep van der Waal.
Samen met je client AI-tools gebruiken
Goede voorbeelden
AI tools kunstmatige intelligentie helpen client bij lezen en schrijven
Hoe help je mensen met een licht verstandelijke beperking om te gaan met desinformatie?
Goede voorbeelden
Mijn medewerkers zitten zelf niet op social media. Hoe kunnen ze cliënten dan begeleiden?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Ook als je medewerkers niet op social media zitten, kunnen ze het gesprek erover aangaan met een cliënt.