De tekst ‘Digitale vaardigheden’ werd 147 keer gevonden in 78 pagina's.

Ik denk dat digitale media de sociale vaardigheden van een cliënt kunnen vergroten. Hoe begeleid ik hem daarin?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Digitale media kunnen inderdaad een positief effect hebben op sociale vaardigheden, zowel direct als indirect, en zowel online als offline.
Cliënten zijn veel vaardiger met digitale media dan ik. Hoe kan ik ze dan nog iets leren?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Een vaardigheid op het ene gebied, vertaalt zich niet altijd ook ergens anders. Waarschijnlijk heb je zelf andere digitale vaardigheden, die de cliënt niet heeft.
Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers met plezier werken met digitale middelen en media?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Zorg ervoor dat de tools die je in huis hebt (of ontwikkelt) prettig, gemakkelijk en toegankelijk zijn. Neem de tijd om je medewerkers er kennis mee te laten maken, train ze waar nodig en bespreek het gebruik samen.
Wat is mediawijsheid nu precies? Wat valt er allemaal onder?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals, Ik werk direct met mensen met een vb
Mediawijsheid is de verzameling competenties die je nodig hebt om actief, kritisch en bewust te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving.
Ik wil graag media-expert worden in mijn organisatie. Is daar een opleiding voor?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals, Ik werk direct met mensen met een vb
Er zijn verschillende opleidingen voor expert of coach mediawijsheid in de zorg. Ook zijn er verschillende mogelijkheden voor bijscholing of training.
Niels Bloembergen van Mediajungle over gelijkwaardigheid in digitale begeleiding
Goede voorbeelden
De relatie tussen begeleiders en cliënten is niet altijd gelijkwaardig. Juist in een gesprek over digitale media is gelijkwaardigheid een belangrijke factor. Hoe ga je hiermee om? Niels Bloembergen van Mediajungle legt het uit.
Hoe formuleer ik een visie op mediabeleid?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Doe eerst uitgebreid onderzoek binnen je organisatie. Wat leeft er onder cliënten en medewerkers? Wat vinden zij van mediagebruik? Waar lopen ze tegenaan?
Er is veel handelingsverlegenheid onder mijn medewerkers. De veranderingen gaan ook zo snel. Wat kan ik doen?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Handelingsverlegenheid bij het omgaan met digitale media is niet vreemd. Probeer er eerst achter te komen met welke vragen en onzekerheden de medewerkers zitten.
Joep van der Waal vertelt hoe hij zijn cliënten veilig houdt op internet
Goede voorbeelden
Een cliënt online activiteiten verbieden, of streng voorlichten – dat werkt vaak niet vindt pedagogisch medewerker en coördinator Joep van der Waal.
Hoe zorg ik dat ons beleid rond mediagebruik goed aansluit bij de behoefte van begeleiders?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Inventariseer welke vragen begeleiders hebben rond mediagebruik. Onderzoek wat er leeft op de verschillende afdelingen.
Hoe maken we mediagebruik bespreekbaar met medewerkers, cliënten en verwanten?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Mediagebruik kun je bespreekbaar maken door bijvoorbeeld een kick-off, lancering, meeting of bijeenkomst rond dit onderwerp te organiseren.
Hoe zorg ik dat onze medewerkers op de hoogte zijn van ons beleid rond online media?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Zorg dat de afdeling communicatie hieraan voldoende en regelmatig aandacht schenkt. Betrek je medewerkers erbij: hoe kun je dit het beste doen, waar ligt de behoefte?