Vraag

Hoe zorg ik ervoor dat online agressie onze medewerkers en cliënten zo min mogelijk treft?

Antwoord

Zorg ervoor dat je dit onderwerp preventief en regelmatig bespreekt met je team. Doe dit bijvoorbeeld aan de hand van een casus, of bedenk zelf een scenario. Bespreek samen wat je in dat geval zou doen. Is je team goed voorbereid? Welke meningen en visies leven er? Waar vinden jullie meer informatie om je in te lezen? Door dit preventief te doen ben je samen goed voorbereid voordat zich daadwerkelijk een incident voordoet. 

 

Ook is het belangrijk om gezamenlijk te bespreken hoe je jezelf als begeleider of medewerker profileert op social media. Heb je bijvoorbeeld een persoonlijk Facebookprofiel, en staat deze publiek zichtbaar? Dan kunnen cliënten daar ook bij. Of kies je ervoor om dit af te schermen via de privacy-instellingen, of een Facebookprofiel te maken speciaal voor werksituaties? Cliënten (en hun ouders) reageren soms vanuit emotie, vooral online. Medewerkers krijgen daarom soms te maken met agressie. Overweeg daarom bewust en eventueel gezamenlijk hoe je omgaat met je socialemediaprofielen. 

 

Ook cliënten hebben regelmatig met online agressie of pesten te maken. Het kan helpen om hun account te beveiligen en af te schermen. Ondersteun de cliënt door samen de instellingen te doorlopen: mag iemand de cliënt bijvoorbeeld wel of niet taggen? Wanneer zich een incident voordoet, help dan de situatie te duiden door samen met de cliënt naar de feiten te kijken. Wat heeft iemand precies gezegd? Is het handig om diegene te blokkeren?

 

Wanneer het om agressie gaat tussen bekenden van elkaar, kan het helpen om een gesprek te organiseren. Hierin kun je samen bespreken wat de agressie met iemand doet en welke gevolgen dit heeft. Maak bijvoorbeeld samen afspraken over wat je wel en niet doet online, en geef regelmatig voorlichting. Trainingen kunnen ook helpen, maar er zijn ook cliënten die vooral in de context van de training iets leren en dit niet per se meenemen naar andere situaties. Daarom is het vooral belangrijk om in te springen op echte situaties die zich voordoen in het leven van de cliënt. 

 

Checkvragen

 

  1. Bespreek je online agressie regelmatig met je team?

  2. Weet je wat je moet doen in geval van online agressie?

  3. Hoe profileer je jezelf als medewerker op social media?

  4. Zijn je socialemediaprofielen openbaar zichtbaar? Of heb je deze afgeschermd?

  5. Heb je een bewuste keuze gemaakt om wel of niet een socialemediaprofiel aan te maken voor werksituaties? En hoe kader je dit in?

  6. Help je cliënten om hun socialemediaprofielen af te schermen wanneer zij dit willen?

  7. Kijk je samen met de cliënt naar de feiten wanneer zich een incident voordoet?

  8. Kun je een gesprek organiseren tussen beiden partijen wanneer zich agressie voordoet?

  9. Kun je afspraken maken over online gedrag met de cliënt?

  10. Geef je regelmatig voorlichting aan de cliënt, en dan het liefst aan de hand van echte situaties?