Vraag

Waar kunnen we advies krijgen over geschikte content voor onze doelgroep?

Antwoord

Of content, een app of een game geschikt is voor een cliënt, verschilt per persoon. Over het algemeen is content geschikt als een cliënt er plezier aan beleeft en geen last heeft van de risico’s. Zelfs games die bijvoorbeeld agressief lijken, zoals schietspelletjes, kunnen voor de nodige emotionele ontlading zorgen. Stel jezelf daarom altijd eerst de vraag: wat levert deze content mijn cliënt precies op?

 

Het belangrijkste is om het gesprek aan te blijven gaan met je cliënt en hierbij niet te oordelen. Geef niet zomaar tips of advies wanneer je cliënt hier geen behoefte aan heeft. Speel of kijk eens mee en stel vragen om samen tot inzichten te komen: wat vind je zo leuk aan deze content? Word je er altijd blij van of ook wel eens boos?

 

Daarnaast zijn er een aantal bronnen die je op weg helpen om geschikte content te vinden voor je doelgroep. En een aantal bronnen die speciaal gemaakt zijn voor mensen met verstandelijke beperking.

 

Ook zijn er verschillende mensen en instanties waar je advies kunt krijgen over geschikte content voor de doelgroep: 

 

Checkvragen

  1. Wanneer is content precies ‘geschikt’ voor een cliënt volgens jou? En waarom?

  2. Heb je de cliënt gevraagd wat zij zelf geschikte content vinden? En waarom?

  3. Beleeft de cliënt plezier aan de content?

  4. Wat levert de content je cliënt precies op?

  5. Heeft de cliënt last van bepaalde risico’s die bij deze content komen kijken?

  6. Hoe zit je cliënt erbij na het bekijken of gebruiken van de content? Is dat positief of negatief?

  7. Wat is de ontwikkelingsleeftijd van de cliënt en sluit deze aan bij het niveau van de content?

  8. Bespreek je geschikte content in je team?