De tekst ‘Samen leren’ werd 184 keer gevonden in 68 pagina's.

Er is veel handelingsverlegenheid onder mijn medewerkers. De veranderingen gaan ook zo snel. Wat kan ik doen?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Handelingsverlegenheid bij het omgaan met digitale media is niet vreemd. Probeer er eerst achter te komen met welke vragen en onzekerheden de medewerkers zitten.
Ik hou die social media allemaal niet bij, de ontwikkelingen gaan zo snel. Dan kan ik me er toch beter helemaal niet mee bemoeien?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Ook als social media niets voor jou zijn, of als de ontwikkelingen je te snel gaan, kun je het gesprek erover aangaan met je cliënt.
Hoe kan ik met mijn team in gesprek gaan over digitalisering?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb, Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Een goede manier om het gesprek over digitalisering op gang te krijgen, is door het onderwerp op de agenda te zetten voor een teamoverleg.
Hoe kunnen we de kloof dichten tussen onze oudere medewerkers en jonge cliënten? Op digitaal gebied spreken ze echt een andere taal.
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Oudere medewerkers hoeven niet per se alles te weten op digitaal gebied om toch jonge cliënten, die vaak digitaal vaardiger zijn, te begeleiden.
Hoe kan ik een cliënt beter leren omgaan met apps en computerprogramma's?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Veel cliënten met een beperking hebben moeite met zelfstandig op onderzoek uitgaan als het gaat om apps en programma’s. Begin liever bij de vraag of je cliënt er daadwerkelijk iets over wil leren.
Zorgvariant Visiespel
Tools & websites / Spel
Wat kunnen we doen om medewerkers te ondersteunen bij de opkomende digitalisering en mediatisering van hun werk?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Hoe kan ik bewustwording creëren bij mijn medewerkers als het gaat om social media?
Vragen & antwoorden / Ik geef leiding aan zorgprofessionals
Zorg dat de afdeling communicatie voldoende en regelmatig aandacht schenkt aan social media. Betrek je medewerkers: hoe kun je dit het beste doen, waar ligt de behoefte?

Hoe maak ik een cliënt vaardig op digitaal gebied zodat hij zich kan ontwikkelen?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Probeer eerst te onderzoeken of je cliënt zich daadwerkelijk wil ontwikkelen en zo ja, op welk gebied, en of digitale vaardigheden en tools daarbij kunnen ondersteunen.
Hoe kan ik ouders met een verstandelijke beperking helpen bij de mediaopvoeding van hun kinderen?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Inventariseer goed waar de ouders tegenaan lopen, stel veel vragen en toon oprechte interesse.
Cliënten zijn veel vaardiger met digitale media dan ik. Hoe kan ik ze dan nog iets leren?
Vragen & antwoorden / Ik werk direct met mensen met een vb
Een vaardigheid op het ene gebied, vertaalt zich niet altijd ook ergens anders. Waarschijnlijk heb je zelf andere digitale vaardigheden, die de cliënt niet heeft.